Powered By Blogger

Rękopisy tematycznie:

niedziela, 2 maja 2010

Majówka w Ameryce

Autor: Neil Gaiman
Tytuł oryginalny: American Gods
Liczba stron: 450
 
Wydana przez: MAG

Nota wydawcy:  "»Amerykańscy bogowie« to opowieść przejmująca, chwilami straszna, chwilami magiczna, głęboka, mądra, szlachetna i bogata - prawdziwe dzieło mistrza".
Peter Straub

"Oryginalna, wciągająca i niezwykle pomysłowa pikarejska podróż po Ameryce, w której podróżni są dziwniejsi nawet od najdziwniejszych atrakcji turystycznych".
George R.R. Martin

"»Amerykańscy bogowie« to prawdziwy cud. Gaiman opowiada w nich całkowicie nieprawdopodobną historię, historię iście mityczną w sposób przejmujący i wiarygodny. To bardzo ważna książka. Pablo Neruda powiedział coś podobnego o innej klasycznej powieści: nie przeczytać jej, to jak nigdy nie skosztować pomarańczy".
Jonathan Carroll

"Oto współczesne magiczne »Przygody Hucka«... na każdej stronie kryją się nowe niespodzianki, a przecież czytając wierzymy w każde słowo. Będziecie siedzieć nad nią do rana i żałować, że już się skończyła".
Tim Powers

"Neil Gaiman, autor o niezwykłych zdolnościach i niewyczerpanej fantazji, od dawna był narodowym skarbem Anglików. Teraz stał się także skarbem amerykańskim".
William Gibson




 Kusiła mnie ono od paru tygodni. Za każdym razem jak wchodziłem do biblioteki wabiła mnie jakąś tajemniczą mocą. Nie brałem jej jednak, bo  wolałem zostawić sobie moje wyobrażenia o niej. Zbyt dużo razy zawiodły mnie książki autorów z Ameryki.  Jednak parę dni temu nie wytrzymałem. Wziąłem ją z półki z myślą "raz kozie śmierć".


  Gaiman opowiada w niej historię byłego więźnia o przezwisku Cień, który spotyka pana Wednesday'a oferującego mu pracę swojego ochroniarza. Cień początkowo niechętny zgodził się na tę pracę. Nie przeczuwał jak wielkie zmiany w jego życiu ona wprowadzi. W czasie dziwnej podróż po Ameryce spotyka bogów w miejscach i w pracach w jakich nikt nie spodziewałby się ich zobaczyć. Cała ta podróż odbywa sie ponieważ  zbliża się czas BURZY, która ma rozstrzygnąć spór pomiędzy starymi(bogowie nordyccy, egipscy, słowiańscy) a nowymi bogami(komputerem, pieniądzem).

 Jestem pod dużym wrażeniem pomysłowości i humoru pana Gaimana. Powieść ta pod względem innowacyjności zasługuje na miano kultowej. Niestety cały efekt tej pracy psuje zakończenie,  które według  mnie całkiem zepsuł. Poszedł w nim po prostu na łatwiznę. Jednak jednego zakończeniu zarzucić nie można. Jest zaskakujące bo kto po tak dobrym starcie spodziewałby się potknięcia na mecie? Pomimo tego mankamentu powieść spodobała mi się i mogę ją polecić osobom, które interesuje się mitologią lub po prostu chcą miło spędzić czas na lekturze.

Moja ocena:  5/6

1 komentarz:

  1. Miałam identyczne odczucia odnośnie zakończenia tej powieści. Byłam nim straszliwie rozczarowana.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń